Лилјана Петровиќ-Батлер: „Додека беше Тито, додека беше комунизам, никој не беше гладен“

По повод Светскиот ден на Ромите, ви пренесуваме извадок од интервјуто на една од најголемите кафански ѕвезди на југословенската народна музика, покојната Љиљана Петровиќ-Батлер, спроведено од новинарот Ѓорѓе Матиќ во 2005 година. Зборуваа за музика, расизам, социјализам… Инаку, Лилјана чистела тоалети во Германија, каде што ја нашле членовите на групата Mostar sevdah reunion и ја убедиле да и се врати на музиката, по што Би-Би-Си снимила документарен филм за неа.

Л Ј. П. – Јас сум Лилјана Петровиќ-Батлер, ѕвезда на циганската музика од поранешна Југославија. И докажав дека по петнаесетгодишна пауза можам да постигнам светска слава. Докажав дека нешто вредам.

Ѓ. М. – За разлика од повеќето твои колеги, ти одеше во музичко училиште, свириш на пијано.
Л Ј. П. – Да, средно музичко завршив во Белград, во „Мокрањец“.

Ѓ. М. – Бевте ли единствената Ромка таму?
Л Ј. П. – Не, бевме двајца или тројца. Но, јас бев првиот што ме избркаа, се појавив само на испити. Немав клавир дома и потоа ме пуштија да вежбам на училиште. Доаѓам и вежбам забави и џез музика. Денес кога работам, седнувам на клавир и им ги покажувам хармониите на моите музичари.

Ѓ. М. – Колку години имавте кога настапивте за прв пат?
Л Ј. П. – Дванаесет години. Ја заменив мајка ми која се разболе. Дојдов на одмор, а мојот голем учител Хазим Ханушиќ, музичар од Бјелина и професор по музика, свиреше во кафана бидејќи имаше повеќе пари отколку на училиште. Прашувам: „Вујко Хазим, да пробам?“ И навечер се подготвувам и одам да пеам. Тоа беше почетокот. Јас бев мајка на четиринаесет години, мојот прв сопруг тогаш имаше шеснаесет години. Си играв криенка со децата по подрумите и сабајле отидов да се породам. Водата ми пукна од течење.

Љиљана Петровиќ-Батлер

Ѓ. М. – Какво беше тоа време, шеесеттите и седумдесеттите?
Л Ј. П. – Не се гледавме преку пари, тоа беше многу срдечен собир. Доаѓам на телевизија, во студиото на Нада Мамула и Заим Имамовиќ – и се смрзнувам. Како, што да пеам по нив? Почит. Ме сакаа актерите, особено од Ателје 212. Пеев и за Брана Црнчевиќ, Добрица Ќосиќ, Данило Киш. Некогаш се знаеше кој е кој, имаше почит меѓу нас: еј, дојде да ме слуша – значи вредам нешто

Ѓ. М. – Обично се вели дека, во музичка смисла, Ромите се „наши црнци“.
Л Ј. П. – Да, тој нивниот џез, тоа се молитвите, а тоа што го пеат циганите се приспивни песни за деца. Немаме лулки, но децата ги ставаме на колена, ги нишаме и им пееме. Имав свој посебен начин на пеење, не завивав.

Ѓ. М. – Дали некогаш сте почувствувале расизам?
Л Ј. П. – Да. Од младоста. Илјада пати ја зафркаваа мајка ми циганка, почнувајќи од колегите и продолжувајќи. Како: „што прави оваа циганка на ТВ секој ден?“ Циганите отсекогаш биле непочитувана нација, а ние самите сме виновни, сме дозволиле. Види: кога дојде Индира Ганди во Југославија, таа рече: „Другар Тито, ти дојде ред да ми го дадеш мојот народ.“ Затоа што велат дека ние Циганите доаѓаме од Индија. И рече: „Јас немам Цигани во Југославија, само Југословени“. Кога беше Тито, кога беше комунизам, никој не беше гладен. Сиромашните мораа да јадат, сите имавме годишни одмори, и автомобили, и стан – никој немаше на улица. И зимување и летување. Па, зашрафете, но најважното – никој не беше гладен! А луѓето денес умираат од глад.

Ѓ. М. – Имавте ли претчувство дека ова ќе се случи, дека нешто ќе се случи?
Л Ј. П. – Да, во доцните осумдесетти. Затоа заминав. Кога беше испукан првиот куршум во Словенија, ги зедов децата и исчезнав. Кај мене работеше шестото сетило. Се подготвивме и дојдовме овде со една торба. Ова е Западот кој гази над трупови. Војната веќе почна кога дојдов во Германија и не се осмелив да одам во кафеана овде бидејќи не знаев кој ме чека. Седеле и Србин, Хрват и Словенец. Бара Србин, Хрват ќе ми фрли чаша и обратно. Особено што засекогаш нашата раја најмногу мразеше Цигани. Имав три деца со мене и морав да преживеам, морав да работам. Ги чистев и тоалетите. Имав цел: или ќе се победам себеси и мојата желба и волја за песна или сите ќе пропаднеме. И не се срамев, работев чесно.

Ѓ. М. – Сега повторно снимаш, свириш во најдобрите концертни сали во Европа.
Л Ј. П. – Мило ми е, секако, што повторно успеав и што се докажав. Докажав дека иако човек има шеесет години и тежи сто и дваесет килограми, иако носи фустан до подот, иако е бос, ако знае да пее, може да биде познат и популарен дури и на таа возраст. Главно учествуваме на џез фестивали. Доаѓаат вистински џез-пејачи и се случува на сцената, јас и мојот бенд, ние што го мешавме Малер со баксуз – т.е. има и Босна и циганизам, и се отиде во џез – да бидеме многу подобро од вистинските џезери. Кога свиревме на џез-фестивалот во Хаг оваа година, јас треба да пеам концерт и не можам да се пресоблечам, соба полна со луѓе. И згора на тоа, еден тип со мустаќи, целиот покрај мене, турка. Ми рече: „Што сакаш?“ Му викам на Драго: „Ајде, терај ги овие црнци во татковината“. Сакам да се сменам.“ Доаѓа Драги, беше шокиран. Ме прашува: „Не знаеш ли кој е ова?!“ Ми рече, немам поим, но гледам кој сака нешто, и тој е старец, и јас сум старец. Драги вели: „Па, тоа е Карлос Сантана.“ А јас велам – што му ебам матер.

Превземено од: https://rnp-f.org/2023/04/08/ljiljana-petrovic-buttler-dok-je-bio-tito-dok-je-bio-komunizam-niko-nije-bio-gladan/?fbclid=IwAR28-nxyDDu6GHWBzrzxxMZwZBkCffF6R60gTSvC-KN6bd8ZAzR_QQv47t0

Последно